چه افرادی به گفتاردرمانی نیاز دارند

چه افرادی به گفتاردرمانی نیاز دارند :

زبان (Language) یکی از وجوه تمایز انسان و حیوان و یکی از راههای برقراری ارتباط با خود و دیگران است و هرگاه این ارتباط به هردلیل دچار نقص شود برتمام جوانب شخصیتی فرد تاثیر گذاشته و وی را با مشکل مواجه می کند. از طبقه بندیهای مختلف اختلالات ارتباطی می توان به دسته بندی زیر اشاره کرد:

۱-اختلالات زبان Language disorders 2-اختلالات بیان Speech disorders

اختلالات زبان:

-از جمله این اختلالات میتوان موارد زیر را نام برد:

-تاخیر در رشد گفتار و زبان: منظور از تاخیر گفتاری اینست که کودک در رشد جنبه های بیانی و درکی از همسالان خود پایین تر است. بعضی از عوامل این اختلال عبارتند از:

*اختلالات جسمی و ذهنی: مانند کم توانی ذهنی ، مشکلات شنیداری ، فلج مغزی و اتیسم و….

*مشکلات محیطی: نبودن تحریکات محیطی کافی و یا مشکلات عاطفی و یا الگوهای اشتباه و …..

البته تشخیص این تاخیر برعهده اسیب شناسان گفتار و زبان بوده و نیاز به شروع درمان در این افراد را گفتاردرمانگران پس از ارزیابی جامع فرد مشخص مینمایند.

– اختلالات زبان پس از دوره رشد: این اختلالات در اثر عواملی مانند سکته های مغزی، تومور، ضربات مغزی ناشی از تصادفات و یا عفونت های مغزی که سبب اسیب به مناطق گفتاری مغز می شوند ، ایجاد می گردد. در این بیماران وضعیت گفتاری و ارتباطی به منطقه اسیب مغزی و میزان اسیب بستگی داشته و علائم گوناگونی نشان می دهند. طیف اختلالات در این اسیب ها وسیع است و اختلالات گفتاری از قبیل Dysarthria و َAphasia را دربر می گیرد. بدیهی است که توانبخشی به موقع و سریع در این بیماران به بازگشت هر چه بیشتر توانایی های انان کمک کرده و تاخیر در گفتاردرمانی سبب کاهش میزان بهبودی انهاست.

اختلالات گفتاری

اختلال در تولید(Articulation disorder): اشکال در نحوه تلفظ که به دلیل عواملی مانند شکاف کام و لب، ضعف عضلانی لبها، فقر محیطی، الگوهای اشتباه محیطی و …. ایجاد می شود. این موضوع تا حدود۴ سالگی(در منابع مختلف این سن متفاوت است) اختلال محسوب نشده و البته تشخیص اینکه اختلال است یا خیر به عهده گفتاردرمانگر بوده و نیاز به بررسی های مختلف می باشد. دراکثر موارد باید تا ۶سالگی کاملا برطرف شود مگر اینکه مشکل خاصی وجود داشته باشد. عدم توجه به این موضوع سبب بروز مشکلات ارتباطی و عاطفی و حتی اختلالات دیکته نویسی در کودک می گردد.

اختلالات صدا (Voice disorders): صدا نیز همچون ظاهر افراد متفاوت و بی ثبات است و با تغییر عواطف و محیط دگرگون می شود. صدای فرد بایستی از نظر سن و جنس با وی متناسب باشد. مثلا یک مرد نباید صدایی زنانه داشته باشد. صدای طبیعی خشن نبوده از نظر شنونده ناخوشایند نیست. استثناهایی نیز در اسیبهای حنجره ای وجود دارد. از انواع مراجعین مشکلات صوت به گفتاردرمانی افراد مبتلا به ندولها و پولیپ های صوتی و بدعملکردی های تاراواها و کسانی هستند که به علت تصادفات و یا سرطان لارنجکتومی می شوند.

اختلال در روانی گفتاریا لکنت: درمان لکنت زبان یعنی وقفه یا گیر و تکرار در جریان گفتار. علائم این اختلال تکرار در کلمات ، تنشهای فیزیکی، کشش در اصوات و در انواع شدید ان وجود حرکات اضافه در بدن میباشد. در علت شناسی این اختلال بحثهای بسیاری است و تئوری های مختلفی در این زمینه وجود دارد. در تحقیقات مختلف عوامل فیزیولوژیک و عصبی و روانشناختی در این زمینه دخیل دانسته شده است. انچه که به اثبات رسیده انست که هرچه سریعتر به درمان این اختلال پرداخته شود، نتیجه بهتر و زودتری حاصل خواهد شد. البته انجام درمان علمی و معتبر نیز بسیار حائز اهمیت است.

اختلالات یادگیری

در دانش اموزانی با هوشبهر نرمال با مواردی روبرو می شویم که در یکی از دروس با مشکل مواجه است. این کودکان در دیکته نویسی و یا ریاضیات مشکل داشته و یا از مشکل در تمرکز شکایت دارند. عدم بررسی به موقع در این کودکان سبب برچسب خوردن انها و یا سرخوردگی از مدرسه می کردد. با مراجعه به موقع به مراکز معتبر برای این کودکان مشکل بهبود می یابد.

اختلالات بلع

در نوزادان بخشهای NICU با مشکل در مکیدن و یا بلع روبرو هستیم که با توجه به اهمیت تغذیه در این دوران ، مشکل مهمی محسوب می گردد. مشاورات گفتاردرمانگر به والدین این نوزادان درمورد نحوه تغذیه و ماساژهای لازم جهت تحریکات عصبی انان میتواند بسیار سودمند باشد. همپنین اختلالات بلع در مشکلات مغزی و عروقی ناشی از سکته ها و تصادفات و یا بیماریهای دژنراتیو مانند انواع دمانس ، ام اس و پارکینسون نیز دیده می شود و گفتاردرمانگر علاوه بر کمک در زمینه کاهش این موارد در این بیماران می تواند در زمینه بهبود ارتباطات این بیماران نیز مثمر ثمر باشد.

در این بروشور سعی بر این بود که به بررسی خلاصه و ساده چه افرادی به گفتاردرمانی نیاز دارند شود و با مراجعین کلینیکهای گفتاردرمانی پرداخته شود. امید است با شناخت بیشتر این رشته و افزایش فرهنگ مراجعه بهنگام به مراکز معتبر گفتاردرمانی، گامی بهتر در افزایش سلامتی جامعه برداریم.

آسیب شناس گفتار و زبان

“هما ناصح”

 ادرس: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر۴ پلاک۲۲ ساختمان ایران واحد۵ گفتاردرمانی پویش

تلفن: ۳۲۷۰۸۲۹۸

 

گفتاردرمانی در کرج

‫5/5 ‫(1 نظر)