در ایامی هستیم که بیماری کرونا هم همراه با سایر استرسهای اجتماعی گریبانگیر انسان شده و عوارض ان نه تنها بعد از ابتلا بلکه بدون ابتلا به این بیماری دامنگیر کودک و بزرگ می باشد.- گفتاردرمانی در کرج-در این مطلب قصد نداریم از کلیه عوارض این بیماری بگوییم اما انچه مربوط به اختلالات گفتاری و مشکلات تمرکزی و …وابسته به کرونا می باشد را مورد بحث قرار می دهم. مطلبی که شاید کمتر به ان پرداخته شده باشد.گفتاردرمانی انلاین

قرنطینه و محدودیت های ناشی از ترس ابتلا به این بیماری(که کاملا منطقی می باشد) عوارضی را در کودکان و حتی بزرگسالان از خود به جا می گذارد. کودک دوساله ای را در نظر بگیرید که بیشی از نیمی از عمر خود را در محدودیت به سر برده….به غیر از چند فرد نزدیک کسی را ندیده و محرکات محیطی به علت ماندن در خانه بسیار محدود می باشد. مسلما این کودک از نظر شناختی و گفتاری پیشرفت کمتری نسبت به همسالانش در سالهای گذشته خواهد داشت. مهارتهای ارتباطی وی ضعیفتر هست. حال در کنار این محدودیت ها وابستگی وی به تلویزیون و بازیهای رایانه ای نیز مشکلات تمرکزی را به بار می اورد. عدم تحرک ممکن است باعث ضعف عضلانی شود که در این مطلب نمی گنجدو…..

در کودکان بزرگتر نیز با مشکلاتی مشابه روبروی هستیم. مراجعینی که رشد گفتار  طبیعی داشته و در این یک سال با افت همراه بوده اند گواهی بر این مطلب هستند. مشکلات تمرکزی، مشکلات پرگماتیک، مشکلات زبانی ، وابستگی به والدین، مشکلات ارتباطی، اختلالات رفتاری ،ترسهای غیرعادی و …همه مواردی هستند که کم و بیش دیده میشود. در نظر داشته باشیم که سنین نوزادی تا ۶سالگی همیشه به عنوان سنین طلایی رشد مغز و شناخت افراد نام برده شده اند. حال کودکانیکه به دلایل مختلف دچار تاخیر گفتار هستند و یا به علل زمینه ای نیاز به توانبخشی از جمله گفتاردرمانی داشته و شروع درمان را به دلیل این بیماری به عقب انداخته اند ممکن است به عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. کودکان طیف اتیسم با اختلالات ارتباطی و پرگماتیک  و یاکودکان  بیش فعالی با تمرکز پایین،کودکی که به تازگی لکنت گرفته، تاخیر در گفتار دارد و یا…..با در خانه ماندن بدون استفاده از راهکارهای مناسب در سراشیبی بدتر شدن هستند.

در سنین مدرسه نیز کرونا تاثیرات منفی خودش را نشان داده. جدا از پایین امدن سطح اموزش در این کودکان ، با مشکلات تمرکزی و اسکلتی و بینایی(ناشی از کار طولانی با گوشی) و گاها بروز اختلالات پرگماتیک و ارتباطی و رفتاری وخلقی هستیم.

بزرگسالان نیز از اسیبهای دوران کرونا در امان نبوده اند. قطع درمان لکنت و یا اختلالات صوت سبب مزمن شدن ان و مشکل در اعتماد به نفس افراد شده. استرسهای ناشی از این بیماری،سبب بروز مشکلات تمرکزی و روان تنی در بزرگسالان گشته است. بروز افسردگی و پرخاشگری و بیماریهای جسمی خاموش ناشی از کم تحرکی خانه نشینی (مانند چاقی و دیابت و افزایش فشارخون و ….)از عواقب خانه نشینی بدون برنامه ریزی میباشد.

هدف از این مقاله بالابردن میزان استرس و نگرانی خوانندگان محترم نیست. می دانیم که برای حل هر مشکل باید اول انرا به خوبی بشناسیم و سپس به دنبال راه حل بود. جهت پبیشگیری و حتی درمان بسیاری از این اختلالات حتی با درخانه ماندن میتوان اقدامات مناسبی انجام داد. انچه در حیطه کاری ماست استفاده از خدمات گفتاردرمانی انلاین و یا مراجعه به کلینیکهای کم تردد تر و حفظ پروتکلهای بهداشتی می باشد. . مسلما با استفاده از راهکارها  و تمارینی که به شما داده خواهد شد از عوارض جانبی این پاندمی کم خواهیم کرد. دورانی که مشخص نیست تا کی ادامه داشته باشد و حتی پس از واکسیناسیون مشخص نیست شر این ویروس کی از سر بشریت دور می شود. گفتاردرمانی در کرج

ما معتقدیم ((پیشگیری مهمتر از درمان است)) با ارزوی سلامتی برای همه هم وطنان

گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش کرج: کرج سه راه گوهردشت ولیعصر۴ پلاک ۲۲ واحد ۵ گفتاردرمانی در کرج ۰۲۶-۳۲۷۰۸۲۹۸

https://pooyeshclinic.ir/1399/07/

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *