نمونه درمان تولید قبل و بعد از درمان در کودکان در فایلهای بالا

تولید و تلفظ گفتار روندی است که صداها و کلمات شکل میگیرند.گفتاردرمانی در کرج .عمل درزمانی که زبان و فک و دندانها و و لب به هوایی که ازتارهای صوتی خارج میشوند شکل میدهد انجام می گیرد  .همانطور که میدانیم حرف زدن  نتیجه هماهنگی عضلاتی  از جمله عضلات تنفسی ،تارهای صوتی،زبان و کام است و شکل ساختمانی این عضلات و اندازه و حالت دندانها و زبان و سقف دهان ،همگی در تولید گفتاراهمیت دارند .شایان ذکر است که شکل این عضلات در تولید صحیح گفتار نقش دارد نا در بروز گفتار .

اختلال تولید چیست؟

حذف یا اشتباه گفتن و یا جابجا کردن صدا ها در گفتار را اختلال تولید گویند و بشامل تاخیر در گفتار نیست مانند مثالهای زیر:

حذف صدا :

گفتن گبه به جای گربه

جابجایی :بیان دربه  به جای گربه

کودک من کی می تواند تمام این صداهای گفتاری را داشته باشد؟

نکته بسیار مهم اینست که توانایی کودکان در تمام زمینه ها ازجمله گفتاری باهم فرق  میکند .کودکان در ابتدا صداهایی مانند( آ،او ،ای …)را تولید و سپس حروف را بیان میکنند .اخرین صداهایی که تصحیح میکنند صداهای ((ر))و ((س))است در تحقیقی عنوان کردند که ۷۵%کودکان تمام صداها را تا سن ۵/۴سالگی میگویند به طور کلی صداهایی که زیاد تکرار میشوند مانند ((پ))یا((م))قبل از سه سال و صداهایی مانند ((ر))و ((س))تا سنین پیش دبستانی اموخته میشوند .

علت اختلال تولیدی چیست؟

-اشکالات عضوی:مانند شکاف کام، دندانهای غیر طبیعی،فلج مغزی،عقب ماندگی ذهنی،کم شنوایی .که در این موارد گفتار درمانگر با همکاری یک تیم درمانی شامل نورولوژیست ،ارتودنتیست ،شنوایی سنج به درمان گفتار کودک می پردازد .

-آپراکسی گفتار:عموما همراه اسیب مغزی است که علائمی از جمله کندی و تقلا در گفتار دارد و فرد به گفتاردرمانی نیاز دارد

-اختلالات عملکردی:مانند چندزبانگی  و یاتقلید کردن اشتباهات گفتاری کودک توسط اطرافیان  که سبب تثبیت ان میشود

-تاخیر رشدی:بیشترین علت اختلال تلفظی است که ممکن است مستقیما به علت کم شنوایی باشد

آیا  بزرگسالان بااختلال تلفظی درمان می شوند؟

بیشتر اختلالات تولید قابل درمان هستند .اما اختلالاتی که طولانی مدت باشند سخت تر درمان میشوند و مشکلاتی که با ضعف عضلانی همراه باشند دیر تر درمان شده و زمان زیادی نیاز دارند

تلفن:۰۲۶۳۲۷۰۸۲۹۸

کرج سه راه گوهر دشت  بین پل سه راه و میدان سپاه  ولیعصر۴ پلاک۲۲واحد۵گفتاردرمانی پویش

‫0/5 ‫(0 نظر)