ایا ام ار ای و نوار مغزی در تشخیص و درمان اختلالات گفتاری مفیدند؟ سوالی که بسیاری از مراجعین در جلسات اول می پرسند. روشهای مدرن تشخیصی  (این روشها درمانی نیستند ) مانند ام ار ای و نوار مغزی و سی تی اسکن در موارد بسیاری به تشخیص اسیب کمک میکنند. اما ایا در درمان اختلالات گفتاری از جمله درمان لکنت و اتیسم هم نقش دارند؟(گفتاردرمانی در کرج)

این روشها در تشخیص  وجود بعضی اختلالا ت و ابنرمالی ها در مغز کمک میکنند. اما اصلا وسیله درمان نیستند. این مقاله به سوال بسیاری از مراجعین ازجمله افرادی که به دنبال درمان لکنت خود یا فرزندشان هستند پاسخ می دهد.

نکته مهم اینست که این روشها حتی تا کنون در تشخیص اختلالاتی مانند اتیسم  نیز کمک کننده نبوده اند. اخیرا نظریه هایی  دال بر وجود تغییراتی در قسمتهایی از مغز افراد بیش فعال و اتیسم ارائه شده. از جمله اینکه تگمنتهای مغز و بازال گانگلیون این افراد بزرگتر است اما ثابت شده نیست. کماکان بهترین روش تشخیصی این اختلال روشهای بالینی براساس علائم کودک می باشد.

نوار مغزی هم برای تشخیص همه اختلالات کمک نمیکند. اما در تشخیص تشنج و منطقه مغزی بروز تشنج موثر است. بخصوص تشج های خفیف (پتیت مال) که ممکن است علائم ظاهری نداشته باشند اما سبب بروز اختلالات گفتاری و یا حرکتی در فرد می گردد.

در مورد لکنت نیز تئوریهایی مبنی بر تغییراتی در بخشهایی از مغز افراد دارای لکنت ارائه شده که بازهم سندیت نداشته و از ان مهمتر در درمان و گفتاردرمانی این افراد نقشی ندارد.

ام ار ای در انواع سکته ها و صدمات مغزی و بعضی سندرمها و اختلالات گفتاری ناشی از دفرمیته های مغزی به گفتار درمانگر و سایر اعضای تیم درمان کمک زیادی میکند.

با این حساب افراط در استفاده از این روشها همیشه کمک کنده نیست و تشخیص اینکه ایا فرد نیاز به این ابزارهای تشخیصی دارد یا نه به عهده پزشک وی میباشد.

بخصوص در اتیسم هنوز این ابزارهای نمیتواند به تشخص ان کمک نمایدو استفاده از انها فقط هزینه اضافی برای خانواده ها می باشد.

به هرحال بعد از تشخیص قدم بعدی مراجعه به گفتاردرمانی و کاردرمانی برای بهبود میباشد و تمرینات توابخشی به رفع و یا کاهش علائم کمک خواهند کرد

ادرس گفتاردرمانی در کرج: کرج سه راه گوهردشت بین پل سپاه و سه راه ولیعصر۴ پ ۲۲ واحد۵ مرکز گفتاردرمانی و کاردرمانی پویش کرج

تلفن ۳۲۷۰۸۲۹۸

‫0/5 ‫(0 نظر)

2 thoughts on “ایا ام ار ای و نوار مغزی در تشخیص و درمان اختلالات گفتار مفید هستند؟”

  1. سلام من مادر تارا هستم. ممنون از زحمات شما برای دخترم که خیلیها مارا ناامید کرده بودند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *